Trecerea rapidă de la producția de haine la fabricarea de măști și combinezoane, prin investiții în linii tehnologice, a fost măsura care a ajutat compania românească Ann Reeves & Francesca să supraviețuiască în contextul restricțiilor impuse în pandemia de coronavirus, perioadă în care statul nu a ajutat industria nici prin cumpărarea de măști.
Ovidiu Baciu, antreprenor Ann Reeves & Francesca:
- Biroul de la Londra vindea 250.000 de haine pe lună către marile lanțuri, dar toată această prosperitate s-a transformat în negativ, într-o săptămână. Am vândut stocurile în următoarea lună cu 20% din valoarea de cost a produselor. Primul lucru pe care l-am făcut a fost să trimitem acasă între 60 și 80% dintre oameni, probabil 800 de persoane concediate. Al doilea lucru a fost să negociem cu furnizorii să mai reducă din facturi, să participe și ei la pierdere și am reușit. Al treilea lucru, în a doua săptămână de la pandemie, a fost să producem măști.
- Am cumpărat prima linie de producție dedicată pentru măști la o lună de la izbucnirea pandemiei. Am cheltuit 500.000 euro ca să achiziționăm 10 linii tehnologice semiautomatizate. Am mai cheltuit încă jumătate de milion de euro pentru stocul de materie primă. Am compensat o mică parte din pierdere, dar am rămas până în momentul de față cu pierdere rezultată din blocajul economic. Ne-a ajutat să supraviețuim cu o parte din personal, între 25 și 40% au putut să își ia salariile continuu în această perioadă. Dar producția de măști nu poate compensa randamentul unui business stabil, bazat pe creștere organică de-a lungul a 20 de ani.
- Nu am reușit să vindem statului român mai nimic, deși oferta noastră a fost completă. Statul român a cumpărat o singură dată și o cantitate derizorie: o cantitate de măști pe care noi o producem cam în 15 minute. Am vândut la un spital din Londra, vindem către Auchan și către câteva rețele mari de magazine private. Piața nu s-a manifestat așa cum am crezut, foarte liber, a fost o piață destul de puternic influențată de diverși factori.